Veilige schoolomgevingen
In het project Veilige schoolomgevingen kijken we met een frisse, kindvriendelijke bril naar de omgeving van de basisscholen in Geel. Met dit project pakt de stad elk jaar twee schoolomgevingen aan met inspraak voor kinderen, ouders, buurtbewoners...
Meer over het projectJullie bijdragen
Stilstaan en parkeren
Laar=school straat & oprijlaan St Dimpnakerk afsluiten en ZEKER GEEN KISS & RIDE maken
Laar= schoolstraat: Motorvoertuigen (auto’s, vrachtwagens, bromfietsen, motorfietsen, edm.) bij het begin en einde van een schooldag een half uur niet toegelaten.
Parkeerplaatsen tegenover de school definitief weg, ook zeker geen kiss & ride van maken, dat stimuleert mensen om terug met de auto door het Laar te rijden, een stadsschool als het St Dimpna heeft dit niet nodig. Een K&R creëert alleen maar weer meer gevaarlijke situaties. (desnoods alleen nog schoolbussen toelaten).
Oprijlaan St Dimpna kerk: De laatste tijd staan hier heel veel auto's geparkeerd. Het probleem van het samenkomen van gemotoriseerd verkeer en zwakke weggebruikers wordt zo van voor de schoolpoort verschoven naar daar. Fietsers en voetgangers worden daar verdrongen door auto's. Veel mensen staan daar al lang op voorhand geparkeerd om zeker het dichtstbijzijnde plaatsje te hebben en laten dan bij lage temperaturen ook nog eens hun motor stationair draaien wat dan weer voor stank en luchtvervuiling zorgt (in een schoolomgeving nota bene....) . Die auto's moeten daar weg, dit is een doorgang voor voetgangers en fietsers die het gevaarlijke St Dimpnaplein willen ontwijken, maak het daar dan weer niet gevaarlijk door daar te gaan parkeren. Die plaatsen dienen voor begrafenisondernemers, trouwstoeten en minder validen die een kerkdienst willen bijwonen. Op andere momenten moet dit worden afgesloten met een mobiele afzetpaal.
Log in om te stemmen
Zwakke weggebruikers
Autoverkeer in Laar - via lus omkeren
Geen auto's meer langs kruispunt richting Laar/school toelaten (zoals het nu afgezet was aan de lichten owv de werken) Dit gaf zeer veel rust aan de schoolpoort. Geen parking meer aan overkant van de school, dit geeft anders een gekrioel van auto's tussen voetgangers/fietsers.
De auto's via Laar langs een lus laten rijden om te draaien, in die lus kunnen dan de kinderen rustig uit de auto stappen. Achter deze lus een oversteekplaats voorzien voor voetgangers/fietsers waar NOOIT auto's kunnen komen en dus zeer veilig is.
Log in om te stemmen
Stilstaan en parkeren
Kiss and ride
Maak een kiss and ride achter de bushalte aan de kerk. Zo weer je de auto's uit het laar en maak je het veiliger voor de zwakke weggebruiker. Ouders die vroeger komen kunnen parkeren op de voorziene parking tegenover de Delhaize supermarkt.
Log in om te stemmen
Stilstaan en parkeren
Autovrij maken van de directe schoolomgeving bij start en einde van de school
Een autovrije zone voor de school zorgt voor een veilig gebied waarin de kinder van en naar school kunnen. In dit gebied is de concentratie van kinderen zo groot dat iedere auto een gevaar oplevert. Ook de hoeveel wagens en bijhorende uitlaatgassen zijn geen positieve omgeving voor onze kinderen!
Er is in de directe omgeving een parking van de school waar plaats genoeg is om kort te parkeren en te voet de kinderen aan school af te zetten.
De huidige situatie waar er door de auto's dan ook nog over de stoep wordt gekeerd is niet leefbaar!
Door de werken die er nu zijn uitgevoerd is er een prachtige testcase opgezet die perfect werkt!
Log in om te stemmen
Nog een ander voorstel?
Bussen
Laat de bussen parkeren op de vrije parkeerplaatsen voor de schoolpoort. Zo moeten de kinderen niet oversteken en maak je het laar aangenamer voor de bewoners. Indien dit niet mogelijk is kan er ook aan de bewoners en het milieu worden gedacht door steeds aan de buschauffeurs te vragen om de bus stil te leggen in plaats van stationair te laten draaien tijdens het wachten.
Log in om te stemmen
Trage verbinding
Gebruik poort 1 (Gasthuisstraat) aanmoedigen OF trage verbinding aansluiten op Gasthuisstraat/parking ziekenhuis
De trage verbinding kan langs de buitenzijde van het schooldomein verbonden worden met de parking van het ziekenhuis (groene route op afbeelding) of zelfs met de Gasthuisstraat (gele route op afbeelding).
Of een eenvoudiger alternatief met hetzelfde effect: Moedig kleuters en (lagere)schoolkinderen die vanuit richting J.-B. Stessensstraat / Gasthuisstraat / Kollegestraat komen aan om via Poort 1 (Gasthuisstraat) het schooldomein op te komen / te verlaten (oranje route op afbeelding, via poort 1 achter fietsenstallingen naar speelplaats lagere school). Op die manier kunnen zij het gevaarlijkste stuk van de Gasthuisstraat en het kruispunt vermijden. Bovendien wordt het dan minder druk in het Laar.
Log in om te stemmen
Veilige schoolomgeving Sint Dimpna
De campagne geeft burgers de kans om op de hoogte te blijven en mee na te denken
tot 31 maart
Mogelijkheid tot ingeven voorstellen via online platform
21 april 2022
Participatieavond met de ouders, leerkrachten en buurt
20 juni 2022
Goedkeuring testmaatregelen door het college van burgemeester en schepenen
19 september 2022
Invoering testmaatregelen
December 2022
Evaluatie testmaatregelen