Veilige schoolomgevingen
In het project Veilige schoolomgevingen kijken we met een frisse, kindvriendelijke bril naar de omgeving van de basisscholen in Geel. Met dit project pakt de stad elk jaar twee schoolomgevingen aan met inspraak voor kinderen, ouders, buurtbewoners...
Meer over het projectJullie bijdragen
Stilstaan en parkeren
eenrichtingsverkeer Laar
Eenrichtingsverkeer op het Laar met een kiss en ride verwerkt. Zo wordt het autoverkeer minder en zie je geen te gekke maneuvers. Nu is het Laar zogezegd doodlopend door werken maar dan zie je veel automobilisten die aan de schoolpoort gevaarlijke maneuvers maken door te keren. Ook voordien zag je gevaarlijke maneuvers en het zijn juist deze die onvoorspelbaar zijn voor onze kinderen.
In welke richting laat ik liever over aan verkeersdeskundigen omdat zij de drukte en gevolgen op de wegen rondom de school kunnen inschatten.
Log in om te stemmen
Stilstaan en parkeren
Autovrij maken van de directe schoolomgeving bij start en einde van de school
Een autovrije zone voor de school zorgt voor een veilig gebied waarin de kinder van en naar school kunnen. In dit gebied is de concentratie van kinderen zo groot dat iedere auto een gevaar oplevert. Ook de hoeveel wagens en bijhorende uitlaatgassen zijn geen positieve omgeving voor onze kinderen!
Er is in de directe omgeving een parking van de school waar plaats genoeg is om kort te parkeren en te voet de kinderen aan school af te zetten.
De huidige situatie waar er door de auto's dan ook nog over de stoep wordt gekeerd is niet leefbaar!
Door de werken die er nu zijn uitgevoerd is er een prachtige testcase opgezet die perfect werkt!
Log in om te stemmen
Stilstaan en parkeren
Laar=school straat & oprijlaan St Dimpnakerk afsluiten en ZEKER GEEN KISS & RIDE maken
Laar= schoolstraat: Motorvoertuigen (auto’s, vrachtwagens, bromfietsen, motorfietsen, edm.) bij het begin en einde van een schooldag een half uur niet toegelaten.
Parkeerplaatsen tegenover de school definitief weg, ook zeker geen kiss & ride van maken, dat stimuleert mensen om terug met de auto door het Laar te rijden, een stadsschool als het St Dimpna heeft dit niet nodig. Een K&R creëert alleen maar weer meer gevaarlijke situaties. (desnoods alleen nog schoolbussen toelaten).
Oprijlaan St Dimpna kerk: De laatste tijd staan hier heel veel auto's geparkeerd. Het probleem van het samenkomen van gemotoriseerd verkeer en zwakke weggebruikers wordt zo van voor de schoolpoort verschoven naar daar. Fietsers en voetgangers worden daar verdrongen door auto's. Veel mensen staan daar al lang op voorhand geparkeerd om zeker het dichtstbijzijnde plaatsje te hebben en laten dan bij lage temperaturen ook nog eens hun motor stationair draaien wat dan weer voor stank en luchtvervuiling zorgt (in een schoolomgeving nota bene....) . Die auto's moeten daar weg, dit is een doorgang voor voetgangers en fietsers die het gevaarlijke St Dimpnaplein willen ontwijken, maak het daar dan weer niet gevaarlijk door daar te gaan parkeren. Die plaatsen dienen voor begrafenisondernemers, trouwstoeten en minder validen die een kerkdienst willen bijwonen. Op andere momenten moet dit worden afgesloten met een mobiele afzetpaal.
Log in om te stemmen
Zwakke weggebruikers
Voorsorteervak fietsers De Billemontstr. -> Laar
Voorsorteervak voor fietsers creeëren aan lichten De Billemontstraat om over te steken naar het Laar.
Log in om te stemmen
Zwakke weggebruikers
Autoverkeer in Laar - via lus omkeren
Geen auto's meer langs kruispunt richting Laar/school toelaten (zoals het nu afgezet was aan de lichten owv de werken) Dit gaf zeer veel rust aan de schoolpoort. Geen parking meer aan overkant van de school, dit geeft anders een gekrioel van auto's tussen voetgangers/fietsers.
De auto's via Laar langs een lus laten rijden om te draaien, in die lus kunnen dan de kinderen rustig uit de auto stappen. Achter deze lus een oversteekplaats voorzien voor voetgangers/fietsers waar NOOIT auto's kunnen komen en dus zeer veilig is.
Log in om te stemmen
Veilige schoolomgeving Sint Dimpna
De campagne geeft burgers de kans om op de hoogte te blijven en mee na te denken
tot 31 maart
Mogelijkheid tot ingeven voorstellen via online platform
21 april 2022
Participatieavond met de ouders, leerkrachten en buurt
20 juni 2022
Goedkeuring testmaatregelen door het college van burgemeester en schepenen
19 september 2022
Invoering testmaatregelen
December 2022
Evaluatie testmaatregelen