We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook

Onderwijs

 

Enkele cijfers

  • In Geel gingen in het schooljaar 2022-2023 1389 kleuters naar school in het gewoon of buitengewoon onderwijs.
  • In totaal waren er 1314 kinderen tussen 2,5 en 5 jaar. Dit betekent dat er een erg hoge kleuterparticipatie is. Deze is meer dan 100% (er zijn ook nog oudere kinderen dan 5 jaar die in het kleuteronderwijs zitten).
  • In het schooljaar 2020-2021 waren er 23 leerlingen die wonen in Geel van 18 tot 25 jaar die het gewoon of buitengewoon onderwijs verlaten zonder kwalificatie. Dat is 5,96% van het totaal aantal leerlingen van 18 tot 25 jaar dat gewoon of buitengewoon onderwijs volgt en in Geel woont. Dit cijfer daalt. De cijfers van het jaar 2020-2021 zijn de laatst beschikbare cijfers. Dat dit cijfers dalend is, is opvallend. 2020-2021 was het eerste corona-schooljaar. Bron: stadsmonitor
  • In 2020 stond het aandeel van de inwoners dat behoort tot een huishouden met betalingsmoeilijkheden dat het afgelopen jaar de schoolkosten niet (op tijd) kon betalen op 3%. Voor Herentals was dit 4% voor Turnhout zelfs 5%. Het Vlaamse aandeel is 4%. Geel scoort hier dus lager. Er zijn geen andere jaren voorhanden om mee te vergelijken. Wat de invloed van corona op dit cijfer is, weten we dus niet.

Digitale communicatie

Onze maatschappij wordt meer en meer digitaal, de scholen dus ook. Voor de communicatie met de ouders kiezen scholen vaak een digitaal platform (zoals SmartSchool). Dat heeft zo zijn voordelen: er kan snel gecommuniceerd worden, iedereen krijgt de communicatie op hetzelfde moment, brieven kunnen niet verloren gaan,… Voor heel wat mensen is dit ook een communicatiemiddel dat werkt. Maar er zijn ook enkele kanttekeningen. Voor mensen die het Nederlands niet goed machtig zijn, is geschreven taal soms een drempel. Ook voor Nederlandstalige mensen is het gebruik van dit communicatiemiddel niet altijd evident omdat er vaak moeilijk taalgebruik is in de communicatie. Eenvoudige zinnen zouden beter werken. Ook voor niet-anderstaligen. Verder zijn er praktische en technische moeilijkheden aan het gebruik van SmartSchool. De app moet geïnstalleerd worden op je smartphone, maar je moet eerst je account activeren via de website. Dat vergt een zekere digitale basiskennis die niet iedereen heeft. Daarnaast zijn er ook klachten dat SmartSchool veel meldingen geeft die je zelf moet beheren en aanpassen. Veel ouders weten niet hoe ze dat moeten doen.

Een persoonlijke aanpak is voor veel kwetsbare mensen nodig. We merken dat er veel leerkrachten zijn die werken met WhatsApp (individueel en een klas-WhatsApp). Dat wordt door alle ouders als heel positief ervaren. De mogelijkheid om individueel vragen te kunnen stellen als iets niet duidelijk is, zorgt voor een heel laagdrempelige manier van communiceren. Het is dan ook erg jammer dat sommige scholen vanaf dit schooljaar hebben besloten om geen communicatie meer te doen via WhatsApp.

Oudercontacten worden dan ook heel positief ervaren. De nood om persoonlijk met de juf te spreken is hoog. Maar de drempel om de juf te spreken als je de taal niet machtig bent, is ook hoog. De kinderen zelf zijn dan vaak de tolk.

Betaalbaarheid

Ouders met kinderen uit de lagere school geven aan dat de kosten behapbaar zijn. Dit is een rechtstreeks gevolg van de maximumfactuur in het lager onderwijs. We merken een stijging in het  gebruik van digitale leerplatformen binnen de lagere scholen zoals Bingel en Scoodle. Vaak werken deze platforms niet of onvoldoende op (oudere) tablets of smartphones. Een laptop of computer wordt dan een noodzaak.

Vooral de boeken voor het middelbaar onderwijs en de vaak verplichte laptop nemen een heel grote hap uit het gezinsbudget. Meer en meer ouders verwijzen we door naar het OCMW om via aanvullende financiële steun een laptop te kunnen aankopen. De mogelijkheid om een laptop te huren via de school, wordt veelal positief ervaren. Vooral de ouders met kinderen in het middelbaar onderwijs geven aan dat het onderwijs toch wel duur kan zijn.

Ouders geven aan dat uitstappen en reizen duurder zijn geworden. Vaak is het vervoer datgene dat de uitstap zo duur maakt. We horen steeds vaker van ouders dat kinderen niet mee op uitstap mogen omwille van de kost. Dit is natuurlijk zeer pijnlijk om als ouder te moeten beslissen. Ouders willen ook dat hun kind kan deelnemen aan alle activiteiten.

Bij grote bedragen (bijvoorbeeld voor zeeklassen) wordt er vaak voorgesteld vanuit de school om te werken met een spreidingsplan voor betalingen. Voor de gewone facturen wordt dit niet automatisch voorgesteld. Voor veel ouders zou dit nochtans een grote hulp zijn en voor minder schaamte zorgen.

Huiswerkondersteuning

Huiswerk is voor veel ouders een vorm van stress. Ouders maken zich hier zorgen over. Soms is het voor ouders moeilijk om hun kind te ondersteunen met het huiswerk omdat ze zelf niet mee zijn met wat er gevraagd wordt, andere methodes kennen dan die er nu op school worden aangeleerd … Begeleiding bij het huiswerk is dan soms nodig. Alle hulp zoals huiswerkklasjes op school, mogelijkheden tot begeleide studie … worden dan ook als enorm positief ervaren (of gemist als deze er niet zijn). Ligo organiseerde een cursus ‘Ouders en School’ wat ook als heel positief werd ervaren. Alle ouders willen het beste voor hun kinderen. Als ze zelf niet het beste kunnen geven (om welke reden dan ook), dan is een extra aanbod zeker nodig.

Welzijn op school

Als het gaat om het welzijn op school, dan geven ouders aan dat ze vooral de zorgleerkrachten kennen. Het CLB is niet echt gekend. Als er wel contact was met het CLB, zijn de ervaringen wisselend. Sommige ouders geven aan goed geholpen te zijn, anderen geven aan dat het CLB kinderen van ouders met een migratieachtergrond snel een jaar laat dubbelen of lagere richtingen adviseert. Verder heerst er ook het gevoel dat er snel wordt doorverwezen naar logopedie …. Ouders begrijpen niet altijd waarom dit moet. Dit gevoel wordt bevestigd doordat er amper vrije plaatsen zijn bij de Geelse logopedisten, en deze ook meteen weer zijn ingevuld.

In gesprekken met de ouders komt ‘pesten’ vaak naar voor als thema. Veel ouders met een migratieachtergrond hebben het gevoel dat er soms racisme achter schuilt. Bijna alle ouders geven aan dat er meer toezicht zou moeten zijn, zodat het pesten meteen aangepakt kan worden.

Diversiteit op school

Ouders met een migratieachtergrond geven aan dat ze het gevoel hebben dat hun kinderen (soms) anders behandeld worden dan ‘Vlaamse’ kinderen. Ze hebben het gevoel dat hun kinderen sneller de schuld krijgen als er iets gebeurt. Ze geven aan dat er leerkrachten zijn die heel goed helpen en lief zijn, maar dat er ook zijn die hun kinderen beoordelen op hun religie, afkomst of huidskleur.

Vooral mensen met een migratieachtergrond, waarvan de kinderen hier geboren zijn (2de – 3de generatie) worstelen nog steeds met een groot onrechtvaardigheidsgevoel. Mensen hebben het idee dat negatieve gebeurtenissen binnen de schoolse omgeving het gevolg zijn van discriminatie en racisme.

Islamitische ouders met dochters geven aan dat ze zich afvragen waarom een hoofddoek niet mag (op sommige scholen soms wel, maar dan onder bepaalde voorwaarden). Ze geven allemaal aan dat hun dochter die keuze zelf zou moeten kunnen maken.

Deel op facebook